Aankomst in Zuid-Afrika en de eerste 1,5 week - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu Aankomst in Zuid-Afrika en de eerste 1,5 week - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu

Aankomst in Zuid-Afrika en de eerste 1,5 week

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

06 Februari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal!

Hier dan eindelijk een bericht vanuit Eston, Zuid-Afrika! Ik zit hier nu ruim een week en tot nu toe bevalt het me prima! Deze week heb ik veel gedaan en veel nieuwe indrukken opgedaan. Laat ik beginnen met de reis, deze is goed verlopen, duurde wel wat lang en heb weinig geslapen. We hadden een tussenstop in Dubai. Eenmaal aangekomen in Durban, werden we opgewacht door Wilma, de regiocoördinator van Be More. Ook sloten hier een aantal anderen vrijwilligers zich bij ons aan die een andere vlucht hadden. We zijn toen naar een backpackers gegaan waar we de eerste nacht hebben overnacht. We waren met een groep van 18 vrijwilligers uiteindelijk dus dat was erg gezellig, meteen al leuke mensen ontmoet! Dinsdag hadden we ’s ochtends een introductie van Wilma en hierna werden we opgehaald door Don, de eigenaar van The Farm (mijn project). We zijn eerst naar een winkelcentrum geweest om boodschappen te doen voor de hele week en daarna hebben we een rondleiding op het project gehad en een uitgebreide uitleg. The Farm bestaat uit een weeshuis waar ongeveer 55 kinderen wonen. Verder is er iets verderop de Compound waar gezinnen wonen in hokken van 3 bij 3 meter ongeveer. Erg klein voor veel mensen! Wij zorgen ook voor de kinderen van de Compound. Het is allemaal erg primitief en er zijn maar weinig spullen. Het weeshuis had geen banken bijvoorbeeld (inmiddels gekocht van het sponsorgeld), de kinderen slapen met heel veel op een kamer en de meeste lopen op blote voeten. Wanneer wij (de vrijwilligers) er niet zijn, gebeurt er niks met de kinderen: geen daycare en geen huiswerkbegeleiding. Wel is er altijd een huismoeder aanwezig in het weeshuis.

Woensdag was onze eerste echte dag op The Farm. We hebben de kinderen ontmoet en ik heb de kinderen gedoucht. Hierna hebben we activiteiten met hen gedaan. Alle dagen zien er ongeveer hetzelfde uit qua ritme:

8.30-11.30 uur: douchen van de kinderen en daycare (kinderen van 1,5 tot 6)
13.00-14.30 uur: daycare
15.30-16.30 uur: huiswerkbegeleiding voor de jongere kinderen (6 tot 13)
16.30-17.30 uur: Engelse les voor de ouderen kinderen (13 tot 22)

In de tussentijd eten we en doen we anderen taken zoals het wassen van kleren van de kinderen, spullen uitzoeken en dingen schoonmaken en opruimen. Er moet hier nog veel gebeuren aangezien het nog een vrij nieuw project is.

De eerste week was een korte week aangezien ik van vrijdag tot en met zondag op weekendtrip ging naar Wild Coast. Om 5.00 uur werden we opgehaald. Het was een super leuk en sportief weekend waarin we veel gewandeld en gezien hebben. We moesten van een berg abseilen, zijn over de bergen geklommen van 2nd naar 3th beach,hebben een boottocht gemaakt door de moerassen, hebben even in de zee gezwommen en zijn bij veel gezinnen langs geweest om te kijken hoe zij leven. Ook zijn we in een moddergrot geweest waar we ook besmeert zijn met modder. Dit gebruiken de mensen die hier leven als bescherming tegen de zon. Wij kregen ook nog mooie stippen erbij, dat is voor de mooiheid! De eerste nacht hebben we in Jungle Monkey geslapen. Dit is ook een backpackers, erg leuk! Allemaal relaxed en relaxen mensen, veel alternatievelingen. ’s Avonds hebben kinderen uit de buurt voor ons gedanst, echt geweldig! Wat zij met hun heupen kunnen op jonge leeftijd is niet te geloven. Daarna was er een bandje dat optrad, ook erg leuk. Heb een super avond gehad! De tweede dag sliepen we in het vakantiehuis van onze gids in een heel afgelegen dorp. We hadden een hele gerote veranda met een prachtig uitzicht over the Wild Coast. Het huis was ontzettend primitief! Niet echt een beste nacht gehad daar. De slaapzak waarin ik lag was beschimmelt en er zat binnen vijf minuten al een sprinkhaan op mijn hoofd, om maar niet te beginnen over alle andere beesten die rond mijn hoofd zwermden. De derde dag zijn we nog even bij een familie gaan kijken. Zij wonen in een huis gebouwd van klei gemengd met gras. Niet echt stevig wanneer het regent. De meeste gezinnen die we zijn tegen gekomen onderweg leven zonder stromend water en elektriciteit. Dan zie je de andere kant van Zuid-Afrika!

Zondagmiddag was ik weer terug op The Farm en maandag startte weer een nieuwe week. Ik heb activiteiten met de kinderen gedaan en probeer zoveel mogelijk te doen op het gebied van de ontwikkeling. Dinsdag is onze boodschappendag. We worden dan gebracht en gehaald en ontbijten bij Mugg&Bean in het winkelcentrum (erg lekker!). Daarna hebben we wat gewinkeld en boodschappen gedaan. Hierna zijn we nog bezig geweest in en om het huis met spullen opruimen en uitzoeken. ’s Avonds heb ik voor het eerst Engelse les gegeven aan de ouderen kinderen. Dit vond ik wel heel spannend! Ik heb nou niet echt het gevoel dat mijn Engels fantastisch is en nu moest ik Engelse grammatica in het Engels uitleggen aan deze kinderen. Het ging wel redelijk, maar moet er nog wel wat meer ervaring in op doen! Ik leer er zelf ook nog wat van dus dat is dan weer het voordeel!

Gisteren weer een dag daycare gehad en huiswerkbegeleiding van de jongeren kinderen. Met hen rekenen wij. Ik ben vooral bezig geweest om cijfers aan kinderen te leren individueel. Sommige kinderen lopen op dat gebied heel erg achter en kunnen bijvoorbeeld geen 5 schrijven. Gisteravond hebben we de Zulu kookles gehad. Er kwam een Afrikaanse vrouw bij ons koken. Het eten viel een beetje tegen, niet echt smaakvol. Ook had ze kippenpoten mee (lees: echte voeten van een kip met de nagels er nog aan!), bah bah, dat heb ik dus echt niet gegeten!

Nou, ik wilde eigenlijk een korte blog schrijven, maar dat is niet helemaal gelukt! Volgende keer beter of misschien wat vaker schrijven! :) Tot snel allemaal!

• 06 Februari 2014 - 11:43

Marieke Bakker:

Hee Carlijn,
    Klinkt heel goed! Wel spannend allemaal, maar zo te lezen zijn er leuke mensen en vermaak je je wel!
    Moet je ook poepluiers uitspoelen of hebben ze wegwerp?
    Als je ze moet spoelen/ wassen met de hand, let dan goed op dat je geen wondjes hebt ivm ziektes. Even een tip van een dokter ;)
    Verder: geniet ervan! Veel foto's maken! En ik ga je volgen!
    xx Marieke

• 06 Februari 2014 - 13:11

Miranda Deurhof:

Haaaiii Carlijn,

Leuk om zo te lezen wat je allemaal mee maakt enzo. klinkt hartstikke goed en spannend.Heb echt al een aantal keer aan je gedacht ha ha.Dus blij om te horen dat t goed gaat.
    Ik blijf je zeker volgen hoor!!!

Heel veel plezier en succes. Liefss v Mirandaxxxxx

• 06 Februari 2014 - 13:13

Giulia:

Hey Carlijn,
    Wat leuk om van je te lezen dat je leuk hebt daar. Ben benieuwd naar je volgende verslag.....ik ga je echt volgen!!!
    Xxx Giulia

• 06 Februari 2014 - 14:07

Nikki:

Hey Carlijn,

Ik ben blij om te horen dat je het geweldig hebt daar.
    echt heel veel plezier gewenst daar.
    (echt respect dat je dit doet)
    xxxx nikki xxxx

P.S. ook van rich natuurlijk ;)

• 06 Februari 2014 - 14:31

Lenny:

carlijn!!
    wat superleuk om te lezen echt een ervaring zeg.
    heb veel aan je gedacht de afgelopen weken!
    heel veel plezier en succes.
    xxx lenny

• 06 Februari 2014 - 17:46

Linda:

Hoi lieve carlijn,

Het klinkt als een geweldige ervaring.
    En dat van dat modder besmeuren is misschien leuk om hier ook te doen op een regenachtige dag lijkt me heerlijk ;)

Dikke kussen van ons

• 07 Februari 2014 - 22:51

Niek En Pauline:

Ha Carlinjo,

Eigenlijk hadden wij als eersten willen reageren, maar je vriendinnen zijn je voor. Zal de leeftijd wel zijn....
    Gelukkig zijn we al via de telefoon en sms-jes op de hoogte gehouden van je belevenissen en weten we dat het goed gaat met je. Ondanks een sprinkhaan op je hoofd en Zulu-eten. We hebben met je te doen omdat je geconfronteerd werd met kippenpoten, je vindt kippenvlees snijden al vies. Laat staan met nagels eraan.
    Houd je taai, werk met plezier, sterkte met de Engelse grammatica en we zouden graag eens even om het hoekje gluren. De rest volgt in ons telefoongesprek en/of in de mails.
    Heel veel liefs, Papa en mama. xxxxxxxxxxx