Week 3 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

13 Februari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal!

Hier weer een berichte vanuit het oh zo zonnige Zuid-Afrika. Tussen alle drukte door heb ik even een moment gevonden om weer mijn belevenissen van de afgelopen dagen op te schrijven.
Maandag heb ik ’s ochtends de daycare gedraaid. Daarna ben ik samen met Marlies (mede vrijwilliger) begonnen aan het opknappen van meubels die een school buiten had gezet. Deze had Linda (de eigenaresse van the farm) opgepikt. Het was vooral schuur- en schoonmaakwerk. Wel een flinke klus! Eigenlijk zou ik maandag de trip Durban by night doen, maar er was een miscommunicatie dus zaten we voor niks helemaal klaar in afwachting van… Dinsdag was weer onze winkeldag. Deze keer gingen Linda en Jody (dochter van Linda) mee. We hebben weer ontbeten bij Mugg&Bean, wederom erg lekker! Omdat Linda op ons zou wachten, hadden we niet zoveel tijd voor onszelf en dus hebben we snel boodschappen gedaan en zijn we weer gegaan. Op de terugweg zijn we nog bij een aantal winkels gestopt om verf te kopen voor de meubels die we aan het opknappen zijn en het kopen van knutselspullen. Helaas was de verf veel te duur en dus kunnen we niet verder met de meubels.

Dinsdagavond was het dan echt tijd voor Durban by night. Nicole, Annet en ik (medevrijwilligers) werden opgehaald door Martin. Hij is al 25 jaar politieagent in Durban en hij nam ons mee om het ‘echte Durban’ te laten zien. Hij liet zowel de rijke als de arme kant van Durban zien. Zo reden we langs ‘ Shacks’ waar mensen wonen in huizen die gebouwd zijn van materialen die zij overal en nergens vinden, zoals aluminium, klei en hout. Op één zo’n plek wonen ongeveer 7000 (!) mensen. Het is hier ontzettend slecht gesteld met de hygiëne. Zo zijn er maar 42 toiletgebouwen (containers) met een douche en een wc, voor zoveel mensen! Het bizarre is dat 200 meter naast deze ‘Shack’ allemaal mega grote huizen staan gebouwd met camerabewaking en al. Dan zie je echt waarom Durban de stad van de contrasten wordt genoemd. Verderop zagen we nog een ‘Shack’. Dit waren wel gebouwde huizen, waar mensen wonen in kamer van 3 bij 4 meter. Het maakt niet uit met hoeveel personen je bent. Sommige wonen er met 10 kinderen! Ook hier zijn maar een paar toiletvoorzieningen voor een groot aantal mensen. Martin vertelt dat er in Durban elke dag 10 moorden plaatsvinden. Echt zoveel! Daarna hebben we onze trips vervolgt naar de haven, waar een heleboel luxe jachten liggen. Vlak achter deze haven ligt de meest beruchte buurt van Durban, ze noemen het hier ‘Nigeria’. Hier wonen allerlei mensen uit verschillende Afrikaanse landen, waaronder veel criminelen. Ook wordt hier op straat drugs gedeald. Je kan hier aan alle soorten drugs komen die je maar wilt. Er zit een heel systeem in waardoor de niet snel gepakt kunnen worden door de politie. Op straat herkende we al snel de dealers. In één straat zaten wel 7 kapperszaken, die dag en nacht open zijn. Ook hier wordt ’s nachts drugs verkocht. Hierna vervolgde we onze reis naar het stadion, dat gebouwd is voor het WK. Een immens groot stadion wat 3,4 biljoen heeft gekost. Inwoners van Durban hebben hiervoor moeten verhuizen en het stadion is tijdens het WK maar 6 keer gebruikt. Om vervolgens weer over het contrast te beginnen: we reden door naar een wijk waar de prostituees op straat lopen. Vaak erg jonge meiden. Vreselijk om te zien! Tijdens onze reis kwamen we ook langs het strand waar we afgelopen zondag zijn geweest. Dit ligt naast de gevaarlijke wijk ‘Nigeria’ en dus snapte Martin absoluut niet dat wij daar afgezet waren. Nu snappen we ook waarom er niet meer blanke mensen waren en waarom iedereen ons zo vreemd aan keek! Haha, maar goed dat we dat toen niet wisten! Al met al een super indrukwekkende trip, die ook wel shockerend was. Er leven zoveel mensen in armoede en op straat en dan die rijke mensen ernaast… echt heel erg! Martin liet tijdens deze trip duidelijk zijn mening blijken over de regering en de manier hoe zij met het geld omgaan, ik kan het me enigszins voorstellen na wat ik dinsdagavond heb gezien!

Gister (woensdag) hadden we de vrijwilligersdag. Om 9.00 uur verzamelde alle vrijwilligers zich bij ons op the farm. Wij hebben hen een rondleiding op the farm gegeven en vervolgens zijn we op weg gegaan naar alle andere projecten van Be More hier in Zuid-Afrika. Ik vond het super leuk om iedereen weer te zien en te spreken en was ontzettend benieuwd naar de andere projecten. I care, een project voor straatjongeren, en Bobbi Bear, een project voor seksueel misbruikte kinderen, spraken mij het meest aan. Bobbi Bear was aanvankelijk mijn eerste keuze en nu ik het allemaal zag en hoorde, sprak het me meteen weer aan. Het is echt een super mooi project, misschien kom ik daar ooit nog wel is als vrijwilliger, hihi. Als afsluiting zijn we met een groepje gaan eten in Durban. Super gezellig gehad met zijn allen en flink gelachen. Even later met de taxi weer terug naar the farm. Dit was een hele onderneming aangezien zij dachten dat we met zijn drieën waren (we waren met 5). Maar, alles kan in Zuid-Afrika dus hup met zijn tweeën op de bijrijderstoel en vier personen op de achterbank. We hebben helemaal dubbel gelegen! Elke keer als die gozer schakelde naar de 2 kreeg ik die pook tegen mijn kont. Ik denk dat je erbij had moeten zijn, maar het was echt te grappig!

Vandaag weer de daycare gedraaid. Het was zo warm vandaag dat we alleen maar buiten zijn geweest. Vanmiddag hebben we flessenvoetbal gedaan wat eindigde in een groot watergevecht. De kinderen genoten ervan en ik ook! Heerlijk even wat afkoeling. Daarna heb ik weer huiswerkbegeleiding gegeven, deze keer hadden we een volle groep dus eigenlijk handen te kort, maar wel weer erg leuk. Vanavond hebben we girlsnight voor de ouderen meiden en morgen voor drie dagen op trip naar Hwluhluwe, het wildpark, erg veel zin in!

Fijn weekend allemaal en vergeef me als ik niet op je berichtjes reageer, ben soms te druk om eraan te denken!

Liefs xx

  • 13 Februari 2014 - 19:10

    Niek En Pauline En Rianne:

    Hoi Carlijn. Ik heb je verhaal voorgelezen aan papa en Rianne (die is al drie dagen ziek hier in huis). We hebben weer genoten van je belevenissen, vooral die met die pook. Dat moet erg lachwekkend zijn geweest. Jullie hebben wel gevaar gelopen op dat strand, zeg. Hoe gaat het met jullie huisbaby? Zorgen jullie nog goed voor hem? En mis je ons al een beetje of heb je het daar te druk voor? Denk je morgen nog aan de Valentijnskaart? En wat een mooi uitje weer vanaf morgen. Heel veel plezier dit weekend en wanneer is er weer gelegenheid om te bellen? Veel liefs van ons alle drie. XXX Mama, papa en Rianne

  • 13 Februari 2014 - 20:50

    Marieke Bakker :

    Hey Carlijn! wat een ervaringen! heel bijzonder dat jullie met die politieagent mee zijn gegaan!
    lijkt me wel heel spannend! Gelukkig dat jullie dat van dat strand pas later hoorden
    en dat het goed is gegaan!
    pas goed op jezelf!
    xx. Marieke

  • 15 Februari 2014 - 18:35

    Carla Vaartjes:

    Hoi Carlijn. Wat leuk om te lezen allemaal. Dat van die pook had ik ook wel willen zien..
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Liefs, Frank en Carla

  • 18 Februari 2014 - 09:28

    Lisette:

    Klinkt weer goed carlijntje, maar inderdaad lekker gevaarlijk dat ze jullie op dat gangsterstrand gedropt hebben! 10 moorden per dag, nou pas maar op dan ;-) haha ook ik moest lachen om het pookverhaal, zie je al helemaal zitten in die auto met een pook in je reet (dat klinkt fouter dan ik het bedoel). Gafe foto's oook trouwens! Neem die huisbaby voor me mee naar Nederland, ik ben verliefd :-) Heel veel plezier weer en hopelijk horen we snel weer wat van je :-) Kusjes xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Carlijn

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 11427

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 02 Maart 2016

The Farm - December 2015 t/m maart 2016

05 September 2014 - 14 Maart 2015

The Farm - September 2014

26 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk op The Farm - South Africa

Landen bezocht: