Laatste week - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu

Laatste week

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

19 Maart 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hallo allemaal!

Wat heb ik een leuke week achter de rug en wat kijk ik met een goed gevoel terug. Zaterdag hebben we de kinderen meegenomen naar Splash, een waterpark in Durban. Dit hadden we als verrassing geregeld voor de kinderen van 6+. We vertrokken 's ochtends met een taxi en het 'bakkie' van Don&Linda. De taxi is normaal gesproken bestemt voor zo'n 10 personen en wij gingen er in met zo'n 23 personen. De muziek werd meteen aangeknald en daar gingen we in de discobus. In het bakkie zaten Inger en Annet, waar je normaal met maximaal 5 personen in kan, zaten ze nu met meer dan 23 personen. Toen zij langs ons reden heb ik dubbel gelegen. De kinderen zaten tegen het raam geplakt en vielen zowat aan de achterkant eruit. Ik zat met alle ouderen in de taxi en samen hebben we een feestje gebouwd. Ze waren allemaal aan het dansen, super leuk. Eenmaal aangekomen bij Splash zijn we meteen het water in gegaan. We hadden een paar kinderen die nog niet konden zwemmen dus dat was even spannend, maar na een uurtje zwommen ze vorlijk rond. Eerst heb ik vooral gekeken, maar de ouderen vonden het toch wel erg leuk om samen van de hoogste glijbanen te gaan. Elke keer pakten ze mijn hand en hop, daar ging ik weer mee naar boven. Wedstrijdjes wie het snelste was en elkaar omduwen uit de band. Wat hebben we een lol gehad en wat werd ik blij van alle stralende gezichten. Ze genoten echt en wat waren ze dankbaar. 's Middags hebben we hotdogs gegeten en daarna ging iedereen weer vorlijk verder. Toen we om 15.00 uur aankondigde dat we zouden vertrekken, wilde iedereen eigenlijk nog blijven. Goed teken! We hebben nog wat snoep uitgedeeld en foto's gemaakt. Toen Don aangaf dat wij alles betaald hadden, bedankte ze ons en begonnen ze te klappen. Super lief! Daarna in de taxi weer terug naar the farm. Een aantal lagen te slapen en nog maar een paar konden de energie opbrengen om te dansen. Wat kijk ik met een goed gevoel terug op deze dag, want wat hebben de kinderen genoten en wat deed mij dat goed!

Zondag waren Inger, Annet en ik al om 6.30 uur uit de veren. Om 7.00 uur hadden we het huis al opgeruimd en schoongemaakt en de was gedaan. Daarna nog genoeg tijd gehad om te relaxen voordat we naar de kerk gingen. De kerkdienst vindt plaats in onze day care en dit wilde we toch een keer mee maken. Het was een mooie dienst met veel zang, de rest van de dienst konden we niet verstaan aangezien het in het Zulu was. Na de dienst kregen we van iedereen een hand en een knuffel. Daarna wilde ze allemaal met ons op de foto. Verder hebben we zondag lekker gerelaxed en zijn Annet en ik nog even naar Dukes's, de naastgelegen farm, gelopen. Weer erg anders dan ' onze' farm, arm en 2 douches en wc's voor alle mensen.

Maandag hebben we 's ochtends day care gedaan en 's middags zijn we boodschappen gaan doen. We hadden niet veel tijd en moesten veel halen dus dat was rennen en vliegen. Inger en ik hebben beide geld gekregen van onze ouders om nog wat voor de kinderen te doen. We hebben 2 tafels voor de day care gekocht en 12 stoeltjes. Ook hebben we voor alle day care kinderen schoenen gekocht van het geld. De tafels en stoelen hebben we met korting gekregen. We hebben ons best ervoor gedaan, maar het is gelukt :)

Dinsdag hebben we een 'normale' dag gehad met huiswerkklas en al. Inger en ik hebben voor de laatste keer Engelse les gegeven. Vandaag, woensdag, hebben we van het overgebleven geld van onze ouders, de (day care) kinderen een dagje mee uit genomen. We zijn vanochtend vroeg opgestaan om de kinderen te douchen en de nieuwe schoenen aan te trekken. Ze vonden de schoenen helemaal geweldig! Ze waren zo trots en blij. We zijn eerst naar de bioscoop gegaan, met de auto wat al een uitje opzich was, waar ze een 3D film hebben gezien. De bril en al dus dat vonden ze al bijzonder. Een aantal kinderen vielen in slaap, maar ach, dat kon de pret niet drukken. Daarna hebben ze even in een speeltuintje gespeeld en vervolgens geluncht bij een fastfood restaurant. Als afsluiter zijn we met de auto door het lion park hier in de buurt gereden. De kinderen vonden het allemaal fantastisch en waren super blij. Op de terug weg waren ze kapot! Maar wat was het weer een leuke dag!

Vanavond hebben we chocola uitgedeeld aan de ouderen, omdat het voor ons de laatste Engelse les was. Ze waren verdrietig toen ze hoorden dat wij vrijdag vertrekken en zij zijn niet de enige. Ik had vandaag een aantal keer buikpijn van het idee dat ik iedereen hier achter ga laten.

Ik heb de afgelopen week ontzettend genoten en geniet nog steeds van alle kinderen die met zo weinig, zo gelukkig kunnen zijn. Ik neem vrijdag afscheid van een heleboel lieve kinderen die ik in mijn hart heb gesloten en die met hun aanwezigheid en dankbaarheid mijn dag helemaal goed kunnen maken. Ik kijk terug op een hele leerzame en bijzondere tijd hier in Zuid-Afrika op the farm en zal nog vaak terug denken aan alle lieve en leuke mensen die ik hier ontmoet heb. Morgen ga ik nog een dag genieten en vrijdag stap ik op het vliegtuig waarna ik zaterdag weer iedereen zal zien.

Heel veel liefs,
Carlijn

Ps. foto's volgen (gaat hier niet zo snel)

  • 19 Maart 2014 - 22:34

    Mama:

    Lieve Carlijn,

    Ook voor ons nu de laatste keer om te reageren.
    Wat een geweldige foto's. Je ziet ze genieten en wij genieten mee. Wat fijn dat jullie dat hebben gedaan. Het is gewoon ontroerend om te zien. Vooral die schoenen! En wat kijken ze tevreden. Zo snel blij met al die kleine dingen. We kunnen ons goed voorstellen dat jullie dat gaan missen. En dat de kinderen jullie zullen missen. Wat hebben jullie veel van dat geld kunnen doen. Hoe is dat mogelijk. Moet je nagaan: eerst had je buikpijn toen je vertrok, en nu om alles achter te laten. Maar wel een goed teken. Je zult het straks met de herinneringen moeten doen. We kijken met z'n allen uit naar je komst en hopen je zaterdag op tijd op Schiphol te ontmoeten. Het allerbeste op de laatste dag, een mooi afscheid en tot zaterdag. Hoe laat ga je eigenlijk vrijdag weg en doen jullie morgenavond nog iets? Liefs, mama en papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Carlijn

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 810
Totaal aantal bezoekers 11423

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 02 Maart 2016

The Farm - December 2015 t/m maart 2016

05 September 2014 - 14 Maart 2015

The Farm - September 2014

26 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk op The Farm - South Africa

Landen bezocht: