Bijzonder en bizar - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu Bijzonder en bizar - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu

Bijzonder en bizar

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

23 November 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hooi!

Op 9 november hebben Miriam en ik onze allereerste surfles gehad. Nadat we de ochtend heerlijk op het strand hadden gelegen en al heerlijk verkleurd waren, werden we om 14.00 uur in een super sexy surfpak gehesen. Eerst kregen we les op het strand en nadat we alle stappen ‘onder de knie hadden’, mochten we het in het water proberen. Wat was dit vet! Twee keer is het me gelukt om een hele golf ‘te pakken’. Maar wat is het ook ontiegelijk vermoeiend. Elke keer weer liters water in je ogen en mond en telkens weer terug zwemmen met het surfboard naar het diepe. Gelukkig hadden we een grote, gespierde leraar die ons op weg hielp. Wat hebben we een lol gehad en wat was het vet! Zeker voor herhaling vatbaar. Na een uur gingen we vermoeid, voldaan én met een verbrande kop terug naar huis.

Week 10 (10 t/m 16 november):
Een bijzondere week. Maandag, dinsdag en woensdag waren vrij normale dagen. De day care gedraaid en de huiswerkklas in de middag. De huiswerkklas in de avond is gestopt, aangezien de kinderen van de high school al vakantie hebben. Woensdag ben ik in ons huis gebleven om alle plannen af te ronden en het programma voor nieuwe vrijwilligers af te schrijven. Er blijven veel dingen wisselen waardoor ik telkens weer dingen aan moet passen. Gelukkig is het nu in de grote lijnen af! ’s Avonds heb ik met Miriam en Esmee tot 24.00 uur Yathzee gespeeld en hebben we om 24.00 uur mijn verjaardag ingeluid. Als verrassing werd ik ook nog gebeld door mijn ouders, erg leuk!

Mijn verjaardag
’s Ochtends werd ik al vroeg wakker. Iets te vroeg, want mijn mede vrijwilligers waren nog druk bezig om de huiskamer te versieren! Wat ben ik verwent door hen! Hele leuke cadeautjes gehad, wat een verrassing! Ook van mijn ouders had ik nog een cadeautje meegekregen dus ik voelde me al helemaal jarig! Om mijn verjaardag te vieren, had ik besloten om de day care kinderen mee te nemen naar ‘Ushaka Kids World’. Een grote speeltuin waar ook wateractiviteiten zijn en shows voor de kinderen. De kinderen vonden de autorit al helemaal fantastisch. Wat een indrukken! Eenmaal daar aangekomen, hadden de kinderen ontzettend veel plezier en wat kan ik daarvan genieten! Ze hebben heerlijk gespeeld, genoten van de watervoorzieningen, gedanst bij de shows en genoten van het eten. Op het eind hebben we (vooral wij, de vrijwilligers) nog vreselijke lol gehad bij het natspuiten van mensen die heerlijk in hun bandje dreven in het naastgelegen waterpark. Op de terug weg sliepen alle 16 kinderen binnen 10 minuten.
’s Avonds heb ik cake uitgedeeld aan alle kinderen. Als verrassing kreeg ik ook nog een mooi knutselwerkje van de day care kinderen en van alle kinderen kreeg ik een mooie kaart met een ketting. In één van de cakes werden kaarsjes gestoken, het licht werd uitgedaan en toen werd er door iedereen voor me gezongen. Wat een bijzonder moment! Wat heb ik een bijzondere, mooie en onvergetelijke verjaardag achter de rug!

De rest van de week niet veel bijzonderheden. Ook in het weekend rustig aan gedaan. Wel nog verder gegaan met het uitzoeken van kleren. Zondag zijn we naar de kerk geweest die hier komt elke zondag. Ondanks dat ik niet gelovig ben en niks versta van het Zulu, raken de liedjes me toch en wat kunnen ze allemaal mooi zingen!

Week 11 (17 t/m 23 november):
Op maandag weer een dag day care. Lekker gek gedaan met de kinderen wat soms beter werkt, vooral als je zelf moe bent, haha. ’s Middags met één van de vrijwilligers mee geweest naar de dokter. Hier ben ik in maart ook geweest met 2 van de kinderen. Deze keer kwamen we alleen aan de andere kant, de blanke/rijke kant. Wat vond ik het bizar om te zien dat ze hier in de kliniek twee kanten hadden. Een mooie wachtkamer met luxe banken en stoelen tegenover een rijtje met 3 klapstoeltjes aan de andere kant van het gebouw. Ook was er aan de ‘blanke/rijke’ kant een aparte spreekkamer met een afgesloten onderzoeksruimte wat aan de andere kant niet het geval was. Heel bizar!
Dinsdag hebben we een girlsnight gehouden voor de oude meiden. Een gezellige avond met film, nagellak, armbandjes maken en popcorn. Woensdag was het weer de vrijwilligerdag. En ook deze keer mocht ik weer een praatje houden.
Donderdag hebben we na de huiswerkklas geknutseld met de kinderen. We zijn begonnen met het maken van kerstballen van papier-maché voor in de kerstboom. Het eerste kerstfeest staat hier namelijk al gepland voor 29 november! In de avond was het tijd voor de boysnight voor de oude jongens. Een erg gezellige avond met (natuurlijk) Step up en popcorn.
Vrijdag een drukke dag day care. Ik was moe, de kinderen waren huilerig en luisterden niet. Daarna was het tijd voor weekend! Lekker even geen verplichtingen. ’s Avonds hadden we wel nog een girlsnight met de jonge meiden. Een prima avond waar we de Lion King in het Zulu hebben gekeken (weer eens war anders) en armbandjes hebben gemaakt.

Zaterdag zijn we naar een ‘Tree session’ van Bobbi Bear geweest, een ander project van Be More voor misbruikte en mishandelde kinderen. Bij deze tree session komen er misbruikte en mishandelde kinderen uit de omgeving naar een speciale boom in Durban. Hier zorgen de medewerkers van Bobbi Bear dat de kinderen een dag écht kind kunnen zijn. Ze spelen spelletjes met ze en delen eten en drinken uit. Voor de meeste kinderen is dit de enige gegarandeerde maaltijd in een week. Bizar en indrukwekkend om dit allemaal te horen en zien. Wij hebben mee gedaan met een spel en vervolgens geholpen om eten en drinken uit te delen. Op het eind kwam er een 17 jarig meisje met haar 1 maand oude zoontje aangelopen. Eén van de medewerkers vertelde dat dit kindje voort is gekomen uit een verkrachting. Wat raakte me dit. Ik vond het heel raar om naar een super schattig kindje te kijken, maar het verhaal wat erachter zit is zo gruwelijk!

’s Middags hebben we met wat jongens gevoetbald en een watergevecht gehouden. Eindelijk scheen de zon en was het lekker weer. Esmee en ik hadden het niet helemaal goed aangepakt met het watergevecht, want wij waren het meest nat van allemaal. Daarna heerlijk in de zon opgedroogd.

Vandaag, zondag, ben ik ’s ochtends met Miriam naar de kerk geweest. Deze keer was, in tegenstelling tot vorige week, de pastoor er wel. Een heel ander soort dienst met meer rituelen, maar minder zang. Verder is het vandaag weer slecht weer en dus chillen we een beetje in het huis.

Aankomende week is de laatste week van Esmee, Miriam, Felien en Cindy. Zij vertrekken aanstaande vrijdag allemaal. Ik zal hen gaan missen, maar voor nu gaan we er eerst nog een hele leuke laatste week voor hen van maken!

Tot snel allemaal weer!

Liefs xx

  • 24 November 2014 - 21:10

    Niek:

    Hoi Carlijn, heerlijk weer om je ervaringen te lezen. Meest indrukwekkend vind ik de beschrijving van je gevoel bij de kennismaking met het meisje met haar kindje dat geboren is uit een verkrachting. Ik zou denk ik hetzelfde gevoel hebben!
    Jammer ook dat je vriendinnen binnenkort gaan vertrekken; julie hebben het zo goed en leuk samen. Hopelijk komt er snel aangename vervanging! Nou, sterkte maar weer en succes met je vele mooie werkzaamheden. Niek

  • 24 November 2014 - 21:20

    Mama:

    Lieve Carlijn,
    Leuk om je verhalen die je via skype vertelt, nu te lezen! Ze maken opnieuw weer indruk!! De manier waarop je alles beschrijft is zó beeldend dat ik mij helemaal kan voorstellen hoe het echt was.Vooral dat natspuiten van die mensen en het beeld van die jonge moeder met haar kindje.Hoe gaat het trouwens met Piet??
    Geniet nog van de gezelligheid van de meiden deze week,daarna moet je het stellen met een oudere dame(maar die kunnen ook erg leuk zijn!).
    Houd je taai en tot de volgende keer!
    Dikke kus,mama xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 05 December 2014 - 14:27

    Rianne:

    Leuk weer Carliño!! Jammer dat die meiden nu weg zijn. Succes weer deze week en veel plezier en groetjes aan mn favoPiet!

    xxx Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1012
Totaal aantal bezoekers 11421

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 02 Maart 2016

The Farm - December 2015 t/m maart 2016

05 September 2014 - 14 Maart 2015

The Farm - September 2014

26 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk op The Farm - South Africa

Landen bezocht: