Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Carlijn Mertens - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

15 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Sawubona!!

Dat is weer een tijd geleden. Ik merk dat ik te weinig tijd heb om mijn blog te schrijven en ik me er echt toe moet zetten, omdat ik zo druk ben. De afgelopen 2,5 week heb ik weer ontzettend veel meegemaakt, maar ik zal proberen om het zo kort mogelijk te houden. Proberen.

Week 3:
Mijn vorige blog stopte ik bij dat het morgen een nationale vrije dag was, dus vanuit daar schrijf ik hier verder. Dit was woensdag in mijn derde week. Het was Herritage day. Alle kinderen waren vrij dus heb ik wat spelletjes met hen gedaan en ’s middags ben ik bij de voetbaltraining wezen kijken. Wat een zware training! Ik zou dood neervallen. De jongens vonden het wel interessant dat er een blond, blank meisje langs de lijn zat en ik kreeg dan ook heel wat kushandjes toegeworpen. In de avond kreeg ik weer bezoek van twee jongens die even geskyped hebben met mijn ouders. Wat vinden ze dat leuk! Donderdag ben ik weer druk aan de slag gegaan met plannen voor de social workers. Ik heb wat werk van Linda overgenomen aangezien ik de ‘ social worker from Holland’ ben. Best ingewikkeld om dit allemaal in het Engels te doen en vaktermen te (proberen) gebruiken. Vervolgens hadden we een meeting met de coördinator van Be More over de gang van zaken op the farm. Een interessant gesprek waarin mijn taak als vrijwilligers coördinator meer naar voor kwam en ook voor mezelf steeds meer vorm krijgt. Er moeten wat dingen veranderen en ik kan daar denk ik een aandeel en bijdrage aan leveren dus daar gaan we nu hard mee aan de slag. Leuk hoe ik bij alle ontwikkelingen wordt betrokken! Deze week ook vele bedankjes van Linda over al het werk wat ik voor haar doe. Super leuk om te horen! Het was een heel vermoeiende week. Ik sliep slecht en had veel dingen in mijn hoofd die moeten gebeuren. Weinig tijd doorgebracht met de kinderen en veel tijd achter de laptop doorgebracht. Ik mis dan af en toe wel het contact met de kinderen, maar soms moet ik even prioriteiten stellen.

Zaterdag ben ik met de jongens mee geweest naar een voetbalwedstrijd bij hun school. Hoewel al onze jongens deze keer niet aan African time deden en netjes om 9.45 uur klaarstonden, dacht het andere team daar anders over. Om 12.30 uur kwamen ze eindelijk aan en na een half uur begon de eerste wedstrijd pas. Het was koud en regenachtig dus heel fijn was het niet. De eerste wedstrijd wonnen de jongens, maar helaas verloren ze de tweede weer, helaas. ’s Avonds weer bezoek en gezellig samen de film Step Up gekeken.

Zondag had ik met Wilma, de coördinator van Be More, afgesproken om te gaan lunchen in Durban. We hadden genoeg tijd dus zijn we ook nog even naar de film geweest. Een gezellige middag en lekker om er even uit te zijn.

Week 4:
Een week vol interessante gebeurtenissen en belevenissen.
Op maandag ben ik met Linda naar de high school geweest voor een kort gesprek over onze kinderen. Een kleine school met heel veel kinderen en vooral heel veel lawaai. De kinderen liepen en zaten overal en in een klas zaten zo’n 60 leerlingen. Vervolgens naar een soort ‘bazaar’ geweest met allemaal goedkoop speelgoed. Hier heb ik mijn eerste uitgaven van het sponsorgeld gedaan: boekjes om de kinderen Engels en rekenen te leren. Vervolgens op zoek naar een prikbord, omdat ik die graag wilde voor in de day care en voor in het boyshouse. De prikborden zijn schaars hier, maar gelukkig hebben we er ergens een gevonden met korting, niet verkeerd. Vervolgens zijn we naar de social workers geweest. De social workers zitten hier in een soort stacaravans die dienen als hun kantoor. We werden tot mijn verbazing snel geholpen. Onze vragen werden beantwoord met vooral ‘ it depence’ en ‘ it takes a long time’, waardoor we nog niet veel wijzer zijn geworden. Vervolgens hebben we het er nog over gehad dat ik misschien een dag met hen mee kan lopen. Dat zou ik heel interessant vinden, maar even kijken of dit ook gaat lukken. Eenmaal terug op the farm mijn eerste, echte Afrikaanse storm meegemaakt met hagelstenen zo groot als ping pong ballen. Wist niet dat dat hier ook kon!

Dinsdag:
Dinsdag heb ik een dag meegelopen op de primary school. Wat een ervaring! Ik ging daarheen met het idee om te kijken wat voor lesstof de kinderen krijgen, zodat ik in de huiswerkklassen hier dan beter op die stof kan aansluiten. De school begint officieel om 7.50 uur dus om 7.30 uur waren wij er. Uiteindelijk begon de school pas rond 9.15 uur en hadden de kinderen om 10.00 uur alweer een pauze tot 12.30 uur. Na wat korte lesjes en een Engelse toets, was de dag alweer snel klaar voor de kinderen. De juf deelde af en toe een flinke tik uit waardoor ik me super ongemakkelijk voelde. De hele dag hebben de kinderen vrij weinig gedaan en sommige klassen hadden niet eens een juf door ziekte. Die kinderen hebben de hele dag een beetje rondgelopen en gespeeld. Wat een verschil met Nederland! Ik kan nu wel begrijpen waarom bijna alle kinderen erg achter lopen qua niveau. Ondanks dat de dag niet het effect had wat ik had gehoopt, was het wel heel interessant om dit ook een keer mee te maken. Ik was de attractie van de school aangezien ik de enige blanke was en vooral mijn haren waren interessant. Leuke dag, maar niet echt veel opgeschoten qua lesstof.

Woensdag:
Woensdag was Linda jarig en dus stond deze dag in het teken van de voorbereidingen voor haar ‘surprise party’. ’s Ochtends in de day care ben ik met de kinderen aan de gang gegaan om een cadeautje voor haar te knutselen en ’s middags hebben de kinderen hun dansjes geoefend op muziek. Vervolgens druk aan de gang om het boyshouse te versieren en ondertussen waren alle oudere kinderen hun zang en dans ook aan het voorbereiden en werden de mooiste kaarten geknutseld. ’s Avonds was het dan zo ver. Alle kinderen hadden zich in de slaapkamers van het boyshouse verstopt en toen Linda binnen kwam, werd happy birthday ingezet en kwamen de kinderen uit alle kamers te voorschijn. Super leuke avond gehad!

De rest van de week day care gedraaid, verder met mijn plannen en een vakantieprogramma opgezet. Ik wilde iets leuks doen voor de kinderen en heb toen contact gezocht met een DJ hier uit de buurt om een disco te organiseren. Met nog een flinke korting was het feestje binnen een half uur geregeld. In het weekend lekker rustig aangedaan en genoten van het lekkere weer.

Week 5:
Een week vakantie voor alle kinderen en voor mij ook het begin van een nieuwe periode. Dinsdag heb ik samen met Don de nieuwe vrijwilligers opgehaald. Een groep van 3 meiden en een jongen. Na aankomst op the Farm heb ik hen een rondleiding gegeven en daarna hebben we een meeting met Linda gehad. Mijn taak als vrijwilligers coördinator is nu dus echt begonnen. Spannend, maar heel leuk! Woensdag stonden er wat spellen op het programma om de kinderen en de nieuwe vrijwilligers te leren kennen. Donderdag kwam de Mobil Clinic weer om alle kinderen te laten onderzoeken. Helaas is er bij twee kinderen schurft geconstateerd, wat erg besmettelijk is. Hopelijk krijg ik het niet, haha! ’s Middags hebben we allemaal spellen met de kinderen gedaan. Tikspelen, balspelen en zaklopen. Wat was dit een leuke middag. Het regende, het was koud en de modder zat tot op mijn hoofd, maar wat heb ik genoten! ’s Avonds nagels gelakt met de meiden en make-up op gedaan. Al snel deden de jongens ook mee en trok iemand zelfs een jurkje erbij aan.
Vrijdag hebben we in de ochtend een voetbaltoernooitje gedaan met de kinderen. Er werd fanatiek gevoetbald. ’s Middags zijn Esmee, Miriam (medevrijwilligers) en ik druk aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor de avond, want vrijdagavond was de disco. En toen was het dan zo ver: de disco. Wat een geweldige ervaring! We hadden ook een Braai (Afrikaanse barbecue), wat het feest nog completer maakte. In het begin waren vooral de kleintjes fanatiek aan het dansen, maar na de braai was iedereen er, zelfs de huismoeders en alle volwassenen. Iedereen ging helemaal los op de muziek en de lichten, laserlampen en rookmachine maakten het helemaal af. De hele avond hebben wij fanatiek meegedaan aan alle Zulu dansen. Ik was kapot toen we om 01.30 uur eindelijk terug waren in ons huis, maar wat was het een avond om nooit te vergeten!

Zaterdag en zondag:
Vandaag was er nog een feestje voor de kinderen. Samen met Unilever (sponsor van the farm) was er een soort vervroegd ‘ Kerstfeest’ opgezet met allemaal lekkere dingen en een springkussen. De kinderen hebben weer een heerlijke dag gehad en genoten van al het lekkers en vooral van het springkussen.
Zondag ben ik weer verder gegaan met de voorbereidingen voor week 6, waarin het nieuwe programma van start gaat. Ik ben benieuwd hoe mijn plannen gaan uitpakken en hoe de nieuwe vrijwilligers het gaan ervaren.

Het was een vermoeiende week, waarin ik weinig vrije tijd heb gehad en waarin ik veel tijd en energie in de kinderen en de nieuwe vrijwilligers heb gestoken, maar waarin ik ook ontzettend heb genoten van alle mooie momenten, gezelligheid van de nieuwe vrijwilligers en leuke dagen met de kinderen!

Nu weer met volle energie en frisse moed op naar (alweer) week 6!

Liefs xx

  • 17 Oktober 2014 - 08:47

    Niek:

    Hallo Carlijn,

    Leuk om je ervaringen en belevenissen ook nog een keer te (kunnen) lezen. Je schrijft ze even enthousiast op als dat je ze ons hebt verteld. Wat jij in korte tijd allemaal meemaakt, hoort en ziet, zou hier een veel langere tijd kosten. En ook boeiend om mee te maken hoe de cultuur bij jou zo verschilt van hier (nakomen van tijden, het uitdelen van klappen op school, etc.). Allemaal ervaringen die volgens mij erg relativerend werken en waar je nog veel profijt van zult hebben. En mooi om te lezen hoe je het leven van de kinderen daar op een eenvoudige manier weet te verrijken! Ik kijk weer uit naar het vervolg en in ieder geval tot skypes! Dikke kus!

    Papa

  • 19 Oktober 2014 - 12:20

    Mama:

    Lieve Carlijn,
    Zojuist heb ik ook al per mail gereageerd.Het was fijn om je gisteren na een week weer te zien met skypen.Dat voelt even lekker dichtbij.Wat gaan de weken snel voorbij, je bent alweer 6 weken weg! Er liggen er nog heel wat in het verschiet, maar goed ook want je hebt nog veel plannen. En wat heb je al allemaal georganiseerd in de afgelopen periode, daar kun je trots op zijn. Nu nog het kleine mannetje vertroetelen zodat hij zich snel weer beter zal voelen.Dat is je toevertrouwd!!
    Veel succes ne maak er weer een goede werkweek van!!
    Liefs,mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 11439

Voorgaande reizen:

03 December 2015 - 02 Maart 2016

The Farm - December 2015 t/m maart 2016

05 September 2014 - 14 Maart 2015

The Farm - September 2014

26 Januari 2014 - 22 Maart 2014

Vrijwilligerswerk op The Farm - South Africa

Landen bezocht: